Головна » 2022 » Серпень » 1 » ЗАГАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ ПРО УКРИТТЯ !
07:15
ЗАГАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ ПРО УКРИТТЯ !

1. Наявність яких різновидів захисних споруд у закладі освіти дає можливість розпочати очне навчання під час воєнного стану?

Загальні положення Захисні споруди цивільного захисту (сховища та протирадіаційні укриття), споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.

На сьогодні вимоги щодо створення, утримання, експлуатації та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту (далі — захисні споруди) встановлено: Кодексом цивільного захисту України (далі — Кодекс); Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138 (далі — Порядок); наказом МВС від 09.07.2018 № 579 “Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту”, зареєстрованим у Міністерстві юстиц

Сховище – герметична споруда для захисту людей, у якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних чинників, які виникають унаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.

Протирадіаційне укриття – негерметична споруда для захисту людей, у якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення в разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Споруди подвійного призначення – наземні або підземні споруди чи їхні окремі частини, що спроєктовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, зокрема для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.

Найпростіше укриття – це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.

2. Чи дозволяє наявність підвалу в закладі освіти розпочати очне навчання?

Відповідно до законодавства, підвальні приміщення можуть використовуватися для укриття як споруди подвійного призначення та як найпростіші укриття (стаття 32, глава 7 Кодексу цивільного захисту України). Водночас такі приміщення мають відповідати вимогам щодо утримання та експлуатації фонду захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом МВС.

Обладнання найпростіших укриттів повинне забезпечувати можливість людині безперервно перебування там упродовж не менше 48 годин (розділ 5 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту).

Вимоги до зовнішніх огороджувальних конструкцій, матеріалу, з яких їх виготовлено, об’ємно-планувальних та конструктивних рішень будівель (споруд, приміщень) найпростіших укриттів законодавство не визнає. Але, щоби забезпечити захисні властивості від дії звичайних засобів ураження, важливо, аби несучі та зовнішні огороджувальні конструкції (стіни, перекриття, покриття) будівель (споруд, приміщень) були виготовлені із залізобетону, цегли або інших кам’яних матеріалів.

Найпростіші укриття забезпечуються:

• місцями для сидіння (лежання) – лавками, стільцями, ліжками тощо;

• ємностями з питною (з розрахунку 2 л на добу на одну людину) та технічною водою (за відсутності централізованого водопостачання);

• контейнерами для зберігання продуктів;

• виносними баками, що щільно закриваються, для нечистот (для неканалізованих будівель і споруд);

• резервним штучним освітленням (електричними ліхтарями, свічками, гасовими лампами тощо);

• первинними засобами пожежогасіння (відповідно до встановлених норм для приміщень відповідного функціонального призначення);

• засобами надання медичної допомоги;

• засобами зв’язку та оповіщення (телефоном, радіоприймачем);

• шанцевим інструментом (штиковими та совковими лопатами, ломами, сокирами, пилками-ножівками по дереву, по металу тощо).

ДСНС та Інституту державного управління та наукових досліджень із цивільного захисту визначає такі кроки для підготовки підвального приміщення до використання як укриття:

• прибрати приміщення від сміття;

• винести непотрібні та зайві речі;

• укріпити віконні отвори та закласти їх мішками з піском;

• демонтувати тимчасові перегородки;

• звільнити загальні проходи в підвальному приміщенні;

• укріпити вхідні двері;

• перевірити електропроводку, освітлення та вимикачі;

• створити запас електролампочок, свічок, ліхтариків;

• облаштувати вентиляційні отвори;

• облаштувати забір води від системи централізованого водопостачання та водовідведення або створити запаси води в ємностях;

• облаштувати окремі приміщення для санвузлів та під’єднати їх до системи каналізації або забезпечити їх виносною тарою для нечистот, що щільно закриваються;

• встановити лавки, лежаки;

• створити запас продуктів тривалого зберігання, а також теплих речей та ковдр, забезпечити їх зберігання у водонепроникних чохлах.

3. Хто визначає, чи дозволяє захисна споруда або підвал у закладі освіти розпочати очне навчання?

Щоби визначити, чи дозволяє наявне в закладі освіти укриття розпочати очне навчання, на рівні органів місцевого самоврядування засновник закладу утворює спеціальну комісію, яка обстежує будівлі (споруди, приміщення), аби встановити: можливо їх використовувати для укриття як споруди подвійного призначення та найпростіші укриття, чи ні.

До складу комісії за згодою залучаються фахівці структурних підрозділів із питань освіти та науки, цивільного захисту, містобудування та архітектури, охорони здоров’я центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також фахівці територіальних органів та місцевих підрозділів ДСНС, Держпродспоживслужби тощо (розділ 2 Рекомендацій щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти).

У закладах освіти вже створені та працюють такі комісії, до них обов’язково включений представник ДСНС. Після завершення роботи комісії буде зрозуміло, які заклади можуть продовжувати очне або змішане навчання, де та які роботи необхідно провести для підготовки укриття.

ДСНС України у Київській області під час обстеження дає рекомендації щодо приведення в готовність найпростіших укриттів в закладах освіти, а виконавчі органи влади та місцевого самоврядування вирішують питання щодо відкривання закладів освіти.!!!

4. На якій відстані повинні бути захисні споруди інших суб’єктів господарювання, які можуть використовуватися для різних типів закладів освіти?

Відповідно до ДБН В.2.2-5-97 “Будинки і споруди. Захисні споруди цивільного захисту”, розташування захисної споруди дозволяється на відстані 500 м від закладу освіти. Водночас звертаємо увагу, що ДСНС, з огляду на досвід організації захисту населення в умовах збройної агресії росії рекомендувало, щоб укриття розташовувалися від закладу освіти на відстані до 100 метрів (розділ 2 Рекомендацій щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти).

Необхідно враховувати багато чинників щодо евакуації учасників освітнього процесу. Адже в дітей дошкільного віку під час повітряної тривоги може бути “денний сон”, й у такій ситуації діти та працівники потребуватимуть ще більше часу для евакуації. У холодну пору року всім учасникам освітнього процесу необхідно більше часу для одягання, а дітям дошкільного віку та 6–7 років треба допомогти одягнутися. Також діти можуть розгубитися, почати панікувати, тому важливо проводити для учасників освітнього процесу тренування з евакуації до укриття.

5. Які нормативи та розрахунки площі укриття на 1 людину, зокрема дитину дошкільного віку, дитину молодшого шкільного віку, підлітка та дорослу людину?

Для захисних споруд та споруд подвійного призначення нормативи площі укриття на одну людину визначають ДБН В.2.2-5-97 “Будинки і споруди. Захисні споруди цивільного захисту”. Ці нормативи не залежать від віку осіб, а залежать від організації у таких спорудах місць для сидіння та лежання, висоти приміщень.

Якщо місця для сидіння (лежання) розташовуються в один ярус, то площа на 1 людину встановлюється в межах не менше 0,6 квадратні метри, у два яруси – 0,5 квадратні метри, у три яруси – 0,4 квадратні метри.

6. Чи обов’язково повинно бути два виходи в укритті?

У приміщенні, яке має один евакуаційний вихід, дозволяється перебування не більше 50 осіб (пункт 2.26 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні). У закладах освіти зазвичай понад 50 осіб, за винятком окремих шкіл у сільській місцевості. Отже, для більшості закладів освіти укриття з одним евакуаційним виходом неприйнятне.

Укриття має забезпечуватися не менше ніж двома евакуаційними виходами, один із яких може бути аварійним (якщо планується укриття в споруді подвійного призначення або найпростішому укритті місткістю менш як 50 осіб – у ньому допускається один евакуаційний вихід) (пункт 3,5 підпункт 7 Рекомендацій).

Аварійний вихід в укритті важливий, адже якщо неможливо використовувати основний вхід (вихід) через його пошкодження, евакуація осіб, які укриваються, здійснюється через аварійні виходи (пункт 17 Порядку заповнення та перебування в спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту).

7. Коли захисна споруда вважається непридатною для укриття?

Це встановлює спеціальна комісія. Умов, коли споруда вважається непридатною для перебування, може бути багато. Якщо було встановлено, що конструкції у споруді можуть становити загрозу життю та здоров’ю людини, немає запасних виходів, засобів протипожежної безпеки, неналежна вентиляція для нормального дихання й забезпечення достатньої кількості повітря, адже невідомо, скільки часу доведеться перебувати в укритті.

Зокрема якщо в споруді неможливо забезпечити базові життєві потреби людини – запаси питної води, баків для нечистот для відвідування туалету.

8. Хто відповідає за облаштування укриття в закладі освіти?

За облаштування укриття в закладі освіти відповідає засновник. Саме засновник закладу освіти зобов’язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов (частина 6 статті 25 Закону України “Про освіту”).

Якщо засновником закладу освіти є місцева влада – саме вона відповідальна за облаштування укриття (це стосується більшості закладів освіти). Якщо засновником закладу освіти є фізична або юридична особа, яка засновує приватний заклад – тоді за облаштування укриття відповідає ця особа.

Також є незначна кількість закладів загальної середньої освіти, які мають фінансову автономію. Заклади освіти з фінансовою автономією мають свою власну бухгалтерію, що дає змогу відстежувати всі отримані кошти – на що, коли та в якій кількості вони були витрачені, економити та планувати шкільний бюджет.

Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє організаційне управління закладом і відповідає за освітню, фінансово-господарську та інші діяльності закладу освіти.

9. Хто повинен виділити кошти на облаштування укриття в закладі освіти?

Відповідно до статті 78 Закону України “Про освіту”, фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється коштом відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Тобто фінансування укриттів у державних і комунальних закладах освіти має здійснюватися за кошти місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством, наприклад, благодійної допомоги, грантів тощо, згідно з Законами України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту”.

Батьки також можуть допомагати фінансово для облаштування укриттів у вигляді благодійної допомоги, але це має бути добровільна допомога – ніхто не може примушувати батьків здавати будь-які кошти на облаштування укриття.

10. Хто визначає готовність ЗС (Сховища, ПРУ, НУ )?

Відповідно до розділу 2 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, щоби забезпечити готовність захисних споруд до використання за призначенням, робить комісія, яку створює засновник – орган місцевої влади. Комісія організовує періодичні огляди стану захисних споруд, оцінює стан готовності укриття, перевіряє наявність та працездатність основного обладнання тощо.

Оцінка стану готовності захисних споруд має здійснюватися щороку. Зараз комісія має перевірити всі укриття в закладах освіти перед початком навчального року. Це потрібно, щоб виявити недоліки в утриманні та експлуатації захисних споруд, передбачити заходи щодо приведення її в готовність до використання за призначенням.

Крім того, оцінювання стану готовності здійснюється в таких випадках:

якщо проводиться технічна інвентаризація захисної споруди як об’єкта нерухомого майна;

якщо готуються пропозиції щодо подальшого використання захисної споруди;

після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди;

якщо ДСНС здійснює заходи державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.

За результатами оцінювання стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою, згідно з додатком 11 до Вимог.

Залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінювання стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінювання стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Про проведення перевірки працездатності обладнання захисних споруд, їх оглядів та оцінювання стану готовності робиться запис у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), форму якого наведено в додатку 12 до Вимог.

За результатами оцінювання стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до Вимог.

Якщо таких недоліків немає – захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

ОРГАНІЗАЦІЯ ЕВАКУАЦІЇ ДО УКРИТТЯ ТА ПІД ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ В УКРИТТІ

11. Якщо заклад освіти розпочав очне навчання, чи зможуть мешканці прилеглих будівель користуватися укриттям?

Ні. У такому разі укриття призначене лише для здобувачів освіти та працівників закладу освіти. Але органи влади та заклад освіти обов’язково повинен попередити мешканців прилеглих будівель, що в разі небезпеки заклад освіти не слугуватиме укриттям для жителів та працівників прилеглих будівель і надати інформацію про інші укриття в районі.

Якщо заклад освіти укладає договір про використання укриттів, які належать іншим суб’єктам, цей договір має передбачати організацію заходів безпеки, а не лише можливість перебування учасників освітнього процесу в укритті.

Крім того, в укритті та сховищі доцільно передбачити зонування приміщення для окремого перебування учасників освітнього процесу та інших категорій громадян.

12. У школі понад 1000 дітей, 50 працівників, укриття розраховане на 300 осіб, чи може школа розпочинати очне навчання?

У такому випадку навчання необхідно організовувати в змішаному форматі – коли в одні дні частина учнів навчатиметься очно, а частина дистанційно, і навпаки. Також можна організувати позмінне навчання.

13. Що заборонено робити під час перебування в укритті? (Правила поведінки для здобувачів освіти та працівників)

У споруді забороняється курити, шуміти, мати зі собою небезпечні засоби, зокрема для освітлення, які можуть спричинити пожежу, не допускається пересування приміщеннями без особливої потреби, необхідно дотримуватися дисципліни та якнайменше рухатися (пункт 12 Порядку заповнення та перебування в спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту).

Також забороняється приносити до укриття легкозаймисті речовини або речовини, що мають сильний запах, громіздкі речі, приводити тварин (пункт 2 цього ж Порядку).

14. Що робити, якщо повітряна тривога триває дві, три, години, а діти перебувають в укритті закладу освіти?

Задля безпеки дітей їх не можна відпускати з укриття, поки не завершиться повітряна тривога. Відповідно до рекомендацій МОН щодо особливостей організації 2022–2023 навчального року, освітній процес може завершуватися в укритті, а після відбою тривоги учасники освітнього процесу можуть повернутися до приміщення закладу освіти та продовжити навчання з урахуванням необхідного корегування..

15. Що робити, якщо повітряна тривога триває, але необхідно терміново покинути укриття, наприклад, через пошкодження споруди, її затоплення або з інших, визначених Порядком перебування в укритті, причин? Хто має вивести учасників освітнього процесу в такому разі?

Насамперед необхідно інформувати ДСНС про випадок. Якщо є травмовані, працівник, який дізнався про це, повинен надати потерпілому здобувачу освіти або іншому працівнику домедичну допомогу. Якщо учасники освітнього процесу, які перебувають в укритті, можуть покинути будівлю самостійно, тоді працівники допомагають вивести всіх з укриття. Якщо це не можливо зробити самостійно – необхідно викликати рятувальників і подавати сигнали про своє місцеперебування – стук, крики тощо.

Якщо неможливо вивести людей, які укриваються, через основні та аварійні виходи – організовуються роботи з пробиття отворів в огороджувальних конструкціях. У такому разі за планом споруди визначається оптимальне місце улаштування отвору як щодо мінімального обсягу робіт, так і щодо зручності евакуації.

16. Що робити, якщо під час перебування учасників освітнього процесу в укритті в будівлю влучила ракета?

Надати допомогу потерпілим.

Якщо це можливо, повідомити про випадок ДСНС.

Якщо входи вільні, то необхідно дочекатися закінчення повітряної тривоги та покинути укриття.

Якщо входи завалено, то варто подавати сигнали про своє місце перебування: стук, крик тощо.

Відповідно до рекомендацій, якщо хтось виявився під завалами, потрібно:

• покликати на допомогу та повідомити, де ви;

• спокійно чекати, поки розберуть завал.

Якщо вас ніхто не чує – треба:

• спробувати вивільнити руки та ноги;

• оцінити навколишню ситуацію;

• обережно розібрати завал та намагатися не зачепити те, на чому все тримається;

• якщо не впевнені у своїх силах – терпляче кликати на допомогу;

• якщо є можливість – скористатися телефоном, стукати по трубах, батареях;

• якщо ніхто не чує – спробувати розібрати завал;

• звільнившись – оглянути себе та за можливості надати собі першу медичну допомогу;

• в очікуванні допомоги намагатися уникнути переохолодження.

ДОРОГА ДО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

17. Що робити, якщо повітряна тривога застала дитину в дорозі (варіанти: дитина дістається пішки, транспортом або шкільним автобусом)? Які дії педагога/-ів), коли повітряна тривога застала під час перевезення учнів шкільним автобусом до або зі закладу освіти?

Необхідно розробити чіткий алгоритм дій для учасників освітнього процесу на випадок таких ситуацій, особливо щодо дій педагогів у разі перевезення учнів шкільним автобусом. Адже підвезенням до школи забезпечуються учні, які проживають від закладу освіти на відстані понад 2 км (пункт 3 розділу 1 Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти), й, наприклад, коли учнів везуть із найближчого до міста села, повітряна тривога може застати шкільний автобус у полі, де сховатися нікуди.

Якщо тривога зненацька застала дитину, коли вона пішки йде до школи, дитина має знати, де на шляху до школи є найближче укриття, щоби могти там заховатися. Якщо ж найближче укриття – заклад освіти, а дістатися туди швидко неможливо – скористатися наявними природними або штучними укриттями, зокрема, рельєфом місцевості (балки, яри тощо), заглибленими приміщеннями та спорудами, за відсутності вищезазначених – у будівлях і спорудах різного призначення правилом “двох стін”. Якщо дитина в громадському транспорті, необхідно залишити його та перейти до найближчого укриття.

Отже, батькам необхідно провести роз’яснювальну роботу з дітьми щодо найближчих укриттів на шляху до закладу освіти.

   

Переглядів: 90 | Додав: artem_arepyev | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar